top of page
Abstract Surface

למה חשוב להתייעץ עם דיאטנית קלינית במהלך ההריון?

מי היא דיאטנית/ תזונאית קלינית?  למה חשוב להתייעץ דווקא איתה במהלך ההריון?

ראשית, אסביר כי תחום התזונה הינו תחום פרא רפואי מורכב מאוד הדורש ידע רחב, הבנה והכרות מעמיקה בהיבטים שונים.

הטיפול דורש ידע וכלים בנוגע לפיזיולוגיה של גוף האדם, בנוגע להרכב המזון ואיכותו, בנוגע להשפעת האוכל על גופנו, בנוגע לפסיכולוגיה של האכילה, וכמובן, ידע והתמחות מעולם הטיפול והנעת המטופל לשינוי.

רק לדיאטנית קלינית בעלת רישיון מטעם משרד הבריאות לעסוק בתזונה יש את כל הידע, ההכשרה והניסיון בכל  הרבדים הללו, ויחסי הגומלין ביניהם.

על מנת לקבל את הרישיון הנ"ל,  יש  לסיים בהצלחה את הלימודים וההכשרות הבאות:

1. תואר ראשון באוניברסיטה במדעי התזונה (B.Sc Nutrition) שלוש שנות לימוד. 2. הכשרה מקצועית (סטאז') בבית חולים ובקופות חולים  – חצי שנה. 3. לעבור בהצלחה את המבחן הממשלתי של משרד הבריאות.

בנוסף, מקצוע התזונה זהו מקצוע שמתחדש כל הזמן, ולכן הדיאטניות מתעדכנות באופן שוטף במחקרים חדשים שיצאו, ע"י השתתפות בקורסים ספציפיים, השתלמויות, וכנסים.

תקופת ההריון היא תקופה מורכבת ביותר בה הגוף של האישה משתנה ומתאים את עצמו על מנת שיוכל לגדל בתוכו את העובר בצורה התקינה והבטוחה ביותר.

על מנת לדאוג למהלך הריון תקין, התפתחות תקינה של העובר, עלייה מתונה במשקל, הימנעות מסכרת הריון, או מרעלת הריון עלינו לעשות שינויים תזונתיים מסוימים.



דיאטנית קלינית

לעיתים, לתוך המשוואה התזונתית נכנס היבט נוסף של בריאות האישה בתחילת ובמהלך ההריון.

לא פעם עלינו להתמודד עם התאמת תפריט לנשים שסובלות מבחילות והקאות, לעיתים גם מצרבות, או לנשים שמראש מתמודדות עם חוסרים תזונתיים, כולסטרול גבוהה, כבד שומני, מחלת כליות, סכרת ומחלות רקע נוספות.

במצבים אלו יש להתחשב במכלול הגורמים הרלוונטיים על מנת לשמור גם על התפתחות תקינה של העובר, וגם על בריאות האישה במהלך ההריון.

ואם זה לא מספיק, ישנם גם השינויים ההורמונאליים שמתרחשים בזמן ההריון, אשר גורמים לנשים ההריוניות חשקים עזים לטעמים חזקים. לעיתים התחושה היא שחשקים אלו בלתי נשלטים, וקשה מאוד להפסיק לאכול.

רק דיאטנית קלינית, בעלת ידע מקצועי, ובעלת כלים מעולם הטיפול, תוכל להתאים תפריט אשר יתחשב בכל הגורמים הפיזיים והנפשיים מבלי לסכן אתכן.

אז, כנשות מקצוע שעובדות ומלוות נשים בהריון ולאחר לידה, חשוב להבין שאם קיבלתן המלצה, או הגעתם לאיש מקצוע העוסק בתחום וקורא לעצמו מאמן לתזונה נכונה, מטפל בתזונה, קוצ'ר או מנטור לאורח חיים בריא ותזונה נכונה וכו'... אחד בעל סיפור השראה של ירידה במשקל כנגד כל הסיכויים, או מישהי שחוותה הריונות בעצמה וחזרה לגזרה תמיד תוך חצי שנה, דענה שאלו אנשים ללא הכשרה מתאימה לטפל ולייעץ בתחום התזונה, בוודאי שלא בתקופה חשובה ורגישה כמו תקופת ההריון.


לכן, אם החלטתן להתייעץ או להפנות לאיש מקצוע לגבי התזונה בהריון ולאחר לידה, וודאו שמדובר בתזונאי/ת קלינית, אשר יש לו רישיון לעסוק בתזונה מטעם משרד הבריאות. 

*** באתר של משרד הבריאות תוכלו למצוא מאגר שמות של כל הדיאטנים הקליניים בעלי תעודת מקצוע בתוקף, ואשר מוסמכים לטפל ולייעץ בתחום התזונה. בלינק הבא ישנו קישור למאגר הנ"ל :





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page