top of page
Abstract Surface

שוקלת ללמוד להיות דולה?

עודכן: 28 באוק׳ 2023

כאן נפרט מה זה אומר להיות דולה כך שתוכלי להבין האם המקצוע הזה מתאים לך!

כבר החלטת שאת רוצה להיות דולה ומתלבטת איפה ללמוד? המאמר הזה יותר מתאים לך.

כאשר מדובר על הריון ולידה, פעמים רבות מתגלה צורך בתמיכה והדרכה מתמידה. עם זאת, לא תמיד קל למצוא את הסיוע המתאים. אחד הפתרונות לכך עשוי להיות שימוש בדולה, דולה היא אשת מקצוע שעברה הכשרה ומתמחה בתחום ההריון הלידה והורות ראשונית,

היא סיימה את לימודיה כדולה באחד מבתי הספר המכשירים להיות דולה, (או שהיא בסטאג' במסגרת הלימודים ומלווה לידות לרב במחיר סמלי) וסיועה עוזר לזוג שעתיד להיות הורים במהלך ההריון והלידה.

דולה מספקת לאימהות תמיכה, בטחון, אמפתיה וידע מקצועי נרחב בתחום, זה לרב כולל זמינות טלפונית והדרכות שונות, ישנן דולות שמעבירות גם "קורסי הכנה ללידה". *חשוב להדגיש שדולה בשום אופן לא מחליפה ייעוץ ומעקב אצל גורם רפואי.


אם תרצי להתמחות ולהתמקצע בתחום של ליווי הורים בתקופת ההורות הראשונית, קראי פה על מה זה "דולה לאחר לידה".


מה הגורמים לצורך בדולה?

זוגות מחפשים תמיכה נוספת מעבר למערכת הרפואית, הדרכה וכלים להתמודדות עם כל האתגרים הקשורים להריון וללידה.

הדולה מתאימה לנשים המחפשות תמיכה מקצועית נוספת, מישהי שתדע לסייע להן להתמודד עם כל האתגרים הקשורים להריון וללידה. הדולה מספקת תמיכה, אמפתיה, הדרכה, וכלים להתמודדות גופנית ונפשית לאורך כל תהליך ההיריון והלידה. בדר"כ היא תהיה זמינה לה טלפונית 24/7. העובדה שהדולה אינה מעורבת בניהול רפואי של ההריון והלידה, מקנה לה את הזמן והמקום להיות לצד האישה ההריונית ולסייע לה בכל מה שצריך לכך שהלידה תהיה בריאה וחיובית.


תפקיד הדולה במהלך ההריון

  • תפקיד הדולה הוא לסייע לאישה ולהקטין את החרדות והלחץ הנלווה להריון ובמקביל נותנת לבני הזוג בטחון, היא מסייעת לאישה וכן גם לבן/בת הזוג.

  • הדולה היא מקור לידע ואשת קשר שיודעת להפנות לגורמים המקצועיים הרלבנטיים כאשר האישה צריכה להתייעץ בנושאים שונים כגון: בדיקות ותוצאות בדיקות, תזונה נכונה בהריון, הקלה על כאבים וחוסר נוחות וטיפולים שונים ומגוונים.

  • בריאות האם והתינוק: הדולה מסייעת לאשה לשמור על בריאותה ובריאות התינוק כאשר במידה ומזהה צורך היא מפנה אותה לטיפול רפואי. המידע מהמערכת הרפואית יכול להיות לעיתים סותר וגם מלחיץ, היא מסייעת לה לקבל את כל המידע הרלבנטי כדי שתדע לקחת החלטות מושכלות.


תפקיד הדולה בלידה

  • הדולה נמצאת עם היולדת במשך כל הלידה ולרב עד כמה שעות לאחר מכן, וזאת בהתאם למה שסוכם בין שני הצדדים לפני, מטרתה שתצא ממנה עם חוויית לידה חיובית ומאושרת. החשיבה המרכזית של הדולה היא לסייע לאישה ההרה להתמודד עם הלידה בצורה חיובית, בטוחה והבריאה ביותר(גוף ונפש).

  • ההיכרות המוקדמת עם הדולה לפני הלידה ויצירת מערכת יחסים נחשבת ליתרון ונותנת בטחון ליולדת.

  • תפקיד הדולה בלידה הוא לספק תמיכה, אמפתיה ומקצועיות מתמשכת לאישה היולדת. הדולה מסייעת לה עם הצרכים הפיזיים והרגשיים שלה ומציעה טכניקות להקלת כאבי הלידה, היא עוזרת לה למצוא את המיקום הנוח והמתאים עבורה, עוזרת לה בעזרת טכניקות שונות להרגע ולהרפות תוך כדי.

  • הדולה יכולה לנרמל מה שצוות המטפלים המקצועיים אומר או סיטואציות רפואיות לאישה או לזוג במידה ולא הבינו אותם. *הדולה לא מייעצת או אומרת לבני זוג באיזו אופציה לבחור, היא מנגישה ומסבירה את האופציות שקיימות, והחסרונות והיתרונות של כל בחירה, היא יכולה למשל להזכיר להם דברים שלמדו במהלך ההכנה ללידה וכך להקל עליהם להבין מה הרצונות שלהם. היא עוזרת לזוג לקבל את כל האינפורמציה על מנת שידעו לקחת את ההחלטות המתאימות עבורם ועבור התינוק שלהם.

  • הדולה תשתדל לקדם סביבת לידה נעימה ורגועה ככל האפשר.

  • הדולה מספקת תמיכה גם לבן/בת הזוג במהלך הלידה. לידה יכולה להימשך זמן מה (לרב בלידות ראשונות, אבל לא רק) ולעיתים הבן/ת זוג עייפים, רעבים או אפילו צריכים לצאת להתאוורר כדי לחזור עם כוחות ואנרגיות מחודשים. הדולה שם כדי לתת את הגיבוי ולמרות שבזמן הלידה רב הפוקוס הוא על האישה, במידה ואפשרי הדולה גם תסייע לבני הזוג על מנת שיהיו במיטבם באירוע מרגש זה.

  • הדולה מנגישה ומזכירה כלים שיכולים להשתמש בתהליך הלידה על מנת להקל על הלידה.


דולה
תפקיד הדולה בלידה

תפקיד הדולה לאחר הלידה

  • אחרי הלידה, הדולה ממשיכה לסייע לאם בתקופה הראשונית של התינוק וממשיכה לספק תמיכה בטחון ואמפתיה לאם.

  • הדולה לרב תיתן מענה לשאלות הנוגעות לתפקוד האם והתינוק במהלך תקופה זו. הדולה הרבה פעמים תשמש כמקור של מידע ותמיכה לאם או לחילופין כאשת קשר להפניות בתחומי מקצוע שונים שהיא לא מתמחה בהם.

  • הדולה נותנת מענה לשאלות פרקטיות הנוגעות לרווחת האם והתינוק בתקופת זו. בנוסף, הדולה מסייעת בקידום החלמה והתאוששות מהלידה.


שאלות נפוצות על דולה

הנה מספר שאלות ותשובות נפוצות על דולות כדי לעזור לך להבין את התפקיד והאם זה מה שאת מחפשת.

מהי ההכשרה של דולה?

הדולה עוברת הכשרה מיוחדת לתמיכה בנשים במהלך ההריון, הלידה והתקופה שלאחר הלידה. בין שאר הנושאים הדולה לומדת בקורס דולות את המרכיבים הפיזיים והרגשיים של התהליך וכלים שיכולים לסייע ולתמוך באישה אופן אפקטיבי.


מהי ההכנסה של דולה?

שכר הדולה יכול להיות שונה בהתאם למקום מגורים, מספר הלידות שתלווה בחודש ותחומי התמחות שלה. משכר של דולה בסטאג' במחיר סמלי של באיזור 750-1000 ₪ לליווי, ועד 5,000 ₪ לדולה מנוסה ואף יותר.


מהם היתרונות של דולה במהלך הלידה?

יתרונות של דולה כוללים תמיכה במובן הפיזי והנפשי , הדולה משמשת כגורם מקצועי שמכירה את האישה ההרה ויודעת את צרכיה ואת רצונותיה מלפני הלידה וזה לעומת הצוות הרפואי שכנראה היא תפגוש בלידה בפעם הראשונה, ההרגשה והידיעה שמישהי שאת מכירה ומכירה אותך נמצאת איתך תורמת רבות לבטחון ויכול להיות חיוני במהלך הלידה, הדולה יכולה להוות כעוגן בסביבה הזרה לאישה סדר"כ. הדולה תורמת בהקלת כאבי הצירים ע"י טכניקות שונות. הדולה ובן/בת הזוג יכולים לעבוד כצוות וכך להמשיך להיות חיוניים שניהם גם במידה והלידה היא ארוכה.

123 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page