top of page
Abstract Surface

לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי - ויב"ק

אז מהי לידת ויב"ק ומה מיוחד בה?

כשניגשים ללדת לידת ויב"ק, חשוב בעיניי להכיר את כל מערך המושגים שבהם ישתמש הצוות הרפואי, על מנת לא להיות מופתעים, ולנהל שיחה "בגובה העיניים".


נתחיל בהגדרה ובמעט פרטים טכניים:

 ויב"ק הם ראשי תיבות - VBAC –Vaginal Birth After Caesarean section

או בעברית – לנל"ק – לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי. למעשה זוהי תוצאה – לידה לאחר ניתוח קיסרי.


הסטטוס של אשה בהריון לקראת לידה נקרא בעגה הרפואית – סטטוס פוסט סקציה (סטטוס אחרי ניתוח) או TOLAC – Trial Of Labor After Caesarean section.

לידה כזו היא המומלצת על ידי כל ארגוני הבריאות והמיילדות, ובתנאי שלאשה אין גורמי סיכון מיוחדים, הקשורים או לא קשורים לעובדה שנותחה בעבר.

 

החשש והסיכונים בלידה וגינלית אחרי ניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי הוא ניתוח בטן המייצר צלקת רוחבית בד"כ (לעתים גם אורכית, אך אז ההמלצה הגורפת היא ניתוח חוזר) באורך של לפחות 10-15 ס"מ.

כשהצלקת הזו מחלימה היא נשארת ברחם ובכל הרקמות מעליה.


הסיכון עליו מדברים אנשי הרפואה בהגעה לקראת לידה וגינלית אחרי ניתוח קיסרי הוא הסיכון של קרע של הרחם. כיום מדובר על סיכון נמוך יחסית, אך זהו פחד משמעותי, שכן מדובר בסכנה לעובר, לאם ולרחם עצמו. הסיכון כיום עומד על פחות מ-1%, והוא עולה ככל שהאשה קרובה יותר לניתוח הקודם.

ההמלצה היום היא להתרחק בין ההריונות, זאת אומרת להמתין לפחות שנה – שנה וחצי מהניתוח לפני כניסה להריון ולידה.


ככל שהאשה תתרחק מהניתוח יותר, כך הסיכוי שהצלקת שלה נרפאה טוב יותר, גדל.

אחת ההשלכות הנוספות בניתוח קיסרי הוא הידבקויות.

למעשה בתהליך ההחלמה וההירפאות, אין לנו שליטה על האופן שבו האיברים נסגרים ומתאחים, ולעתים קרובות יש הידבקויות של איברים קרובים אחד לשני.


הנפוצה ביותר היא הידבקות שלפוחית השתן אל הרחם, לעתים נראה בניתוחים חוזרים הידבקויות שקשה להפריד. לעתים נגלה גם במהלך הריון כאבים הנובעים מהידבקויות אלה, לרוב בעיסוי רחם ובטיפולים אלטרנטיביים מקצועיים ניתן להקל על הכאבים האלה.


לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי- מה מצבנו בארץ

כיום בארץ ישנה נטיה עולה ומתגברת לתמוך באשה המעוניינת בלידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי.

עם זאת, עדיין יש פער לא קטן בין חדרי הלידה, וניתן לראות פערים משמעותיים בהמלצות, פרוטוקולים מגובשים וגמישות מצד הצוות הרפואי. מבין חדרי הלידה הבולטים המעודדים ותומכים בלידות מסוג זה – לניאדו, שיבא תל השומר, קפלן, הדסה עין כרם.


לשם הדוגמה, ישנה תפיסה שאשה עם צלקת ברחם, ראוי שילחצו עליה ללדת כמה שפחות, שכן לחץ לא מתון יכול להגביר את הסיכוי לקרע ברחם, למצוקה עוברית ובעקבות כך גם לניתוח חוזר ודחוף. עם זאת, ישנם חדרי לידה המבינים שלעתים ללא הפעלת לחץ חיצוני, הלידה יכולה "לדשדש", ולגרום לסיכוי גבוה יותר לניתוח חוזר ובכך בעצם לוקחים על עצמם "סיכון מחושב" ומאפשרים מעט חיזוק של הצירים ואיפשור תוך כדי ניטור רציף והשגחה צמודה, לחזק את הלידה ולקדם אותה.

הכוונה היא לעתים בהשראת לידה ע"י סטריפינג, בלון, פיקוע מים ולעתים גם מתן פיטוצין במינון נמוך ובשימוש במשאבת חלב / עיסוי פטמות לחיזוק הצירים.


בנוסף, לרוב, בחדרי הלידה הללו גם תשרור גישה חיובית ומעצימה יותר כלפי לידות מהסוג הזה, תידרש מהצוות סבלנות רבה יותר מבחינת זמנים, ותהיה הבנה מעמיקה של צרכי יולדת בתמיכה, הכלה והקשבה.

הקשר בין הפתיחות במדיניות לבין הפתיחות בגישה – בולט.


לרוב נפגוש רופאים בכירים התומכים ומציעים גמישות, מול מקומות יותר קונסרבטיביים – שם נפגוש יותר הפחדה וחשש, תוך חזרה מתמדת על סיכונים.


מן הסתם, לאף אשה הניגשת ללידה אין רצון לקחת סיכונים מיותרים, אך חשוב להבין שכאשר ניגשים ללידת ויב"ק כדאי לאסוף סביבה את כל מקורות התמיכה האפשריים:


החל בידע והבנה מעמיקה, שהם מקור כוח אדיר – לעמוד מול לחצים, לפתח נחישות, לחזק אמונה עצמית וסבלנות, בהמשך לבחור חדר לידה תומך ומעצים, גם אם הוא לא הנוח או הקרוב ביותר בהכרח, סדרי העדיפויות משתנים; להכין את המלווים שלה, אם אלה בן / בת זוג, בני משפחה אחרים, שיכירו את המנגנון ואת הנתונים כך שיוכלו לתת תמיכה בזמן אמת ולהזכיר את הדגשים, ולבסוף, כדאי מאד להיעזר באשת מקצוע בתחום התמיכה, דולה מנוסה, שתוכל לתת מענה גם במהלך ההריון, להכין היטב ללידה, לעבד טוב את החוויה הקודמת, להמליץ לטיפולים באם צריך, לכוון עם מי להתייעץ, לעזור לקבל החלטות בזמן אמת וכמובן בזמן הלידה, לתת תמיכה מיטבית, לחזק, להתמודד עם צירים ולהגיע אל הלידה באופן המיטבי.


כדולה מנוסה בלידות ויב"ק חשוב לי לציין, שעל אף הנחישות הרבה אליה אני מכינה ומכוונת ללידה נרתיקית מתוך הבנה שהיא גם הבריאה יותר לרוב, ניתוח חוזר "מונח על השולחן" מהרגע הראשון ועד סוף הלידה, כמו בכל לידה.

לעתים זהו ניתוח שאליו מגיעים בהחלטה מאד שלמה ומשמחת.

הדרך לשם חשובה לאין שיעור.


כשמגיעים לניתוח חוזר מתוך החלטה שנלקחת באופן משותף, בהבנה שהדרך הזו היא הנכונה ביותר לתינוק/ת ולאמא, בניגוד להחלטה מתוך הפחדה, חוויית ניתוח חוזר יכולה להיות מעצימה ונהדרת.


לידה נרתיקית לאחר ניתוח קיסרי

סיכום המלצותיי ללידת ויב"ק מוצלחת:

1. ידע. ידע הוא כוח:

מפגשי הכנה ללידה מוכוונים ללידה לאחר ניתוח קיסרי – הכנה מעמיקה עם אשת מקצוע הבקיאה בחומר מבוסס מחקרית – היא חיונית לדעתי, על מנת להתכונן היטב.

מפגשי עיבוד לידה ללידה הקודמת, בהתאם לצורך

קבוצות פייסבוק ייעודיות לתחום – העיקרית שביניהן – קבוצת לנל"ק ישראל בניהולה של שירה גרפיט, אשת מקצוע מובילה בתחום.

קיימים פודקאסטים נפלאים בתחום, שווה להאזין


2. תמיכה

תמיכה מבית – הכנה מיטבית של האשה ומלוויה.

תמיכה מחוץ – ישנם רופאי/ות נשים נהדרים התומכים/ות באופן מלא בנשים הרוצות ללדת רגיל אחרי ניתוח קיסרי, שווה להתאמץ ולהגיע אליהם /ן ולקבל "רוח גבית".

לשמוע רק "כן", בהינתן שאין סיכון ממשי בזמן אמת. כדאי לבדוק מבעוד מועד את הגישה של חדר הלידה שאליו את מתכוונת להגיע ללדת. להכיר את הסיכונים העקרוניים אך להתכונן ללידה בריאה וטובה.


3. לשמור על מצב גופני מיטבי.

להכין את הגוף מבחינת תזונה מאוזנת

לבצע פעילות גופנית לפי היכולת, להתייעץ עם גורם רפואי לגבי עצימות הפעילות הגופנית, אבל כדאי לשלב הליכות, פעילות מתונה ולהניע את הגוף. 


4. לשמור על ראש פתוח וגמיש.

להבין שמלבד הדברים שאנחנו יכולות לעשות עבור עצמנו, יש גם תינוק ברחם, יש לו סיפור ולפעמים ראוי להקשיב לו, כיוון שרב הנסתר על הגלוי.


5. אמון ואמונה.

להגיע ללידה שלך חיובית ושמחה, להאמין שכל מה שקורה הוא לטובה, ולהתגאות בעצמך מבעוד מועד, שכן את זוכה להביא חיים לעולם.


בברכת לידות בריאות ושמחות ומזל טוב!

אריאלה רנקביץ, דולה

139 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page